اقدامات کلیدی در توسعه بازاریابی املاک دیجیتالی(1)
اقدامات کلیدی در توسعه بازاریابی املاک دیجیتالی(1)
فروش ملک و توسعه بازاریابی املاک از طریق دیجیتال مارکتینگ یکی مهمترین و موثرترین الگوهای پیش رو در همه جای دنیاست. استفاده از بازاریابی دیجیتال تقریبا به شکلی همگانی برای فروش اکثر محصولات و خدمات رایج شده است. حوزه املاک و مستغلات یکی از مهمترین بسترهای سرمایهگذاری در دنیا به شمار میرود. و بدین جهت همواره بازاریابی مسکن و دستیابی به سود بالاتر در صنعت املاک و مستغلات از مسائل و چالشهای این حوزه بوده و هست.
در این مقاله از بانک املاک خیاوی اقدامات کلیدی در توسعه بازاریابی املاک توسط دیجیتال مارکتینگ را با نگاهی دقیقتر بررسی خواهیم کرد. اینترنت و به تبع آن بازار دیجیتال با داشتن حجم وسیعی از مخاطب و احتمالا مشتریان هدف، بستر مناسبی جهت معرفی و فروش خدمات به شمار میرود. در این میان دیجیتال مارکتینگ مسکن از جایگاه ویژهای برای توسعه خدمات ملکی یا فروش املاک برخوردار هستند.
به طور عمومی فرآیند دیجیتال مارکتینگ شامل همه فعالیتها و راهکارهایی است که برای بازاریابی هر نوع محصول و خدمات در بستر دیجیتال و اینترنت انجام میگیرد. برای رسیدن به این هدف روشهای مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع کسب و کار و محصول یا خدمت ارائه شده، مثل خدمات خرید و فروش ویلا و آپارتمان، میتوان آنها را انتخاب و استراتژی مناسب برای آن را تدوین کرد.
در حوزه بازاریابی املاک چیزی که مهم به نظر میرسد این است که بیش از ۹۰ درصد از خریداران قبل از اقدام به خرید یا فروش و سرمایهگذاری در حوزه املاک، در مورد آن تحقیقات گستردهای انجام میدهند. ضرورت حضور موثر و فعال در بستر اینترنت و فعالیت دیجیتال از این جهت مطرح می گردد. این یکی از مهمترین دلایلی است که شما باید خود را به عنوان یک برند تجاریِ توانمند در حوزه املاک به مخاطبان هدف معرفی کنید.
امروزه آسانترین و سریع ترین مسیر، برای درک جزییات، جستجو و تفحص در خصوص شرایط خرید و فروش ملک (مشتریان احتمالی از مناطق مختلف یک استان یا یک کشور)، استفاده از اینترنت و به طبع پلتفرمها و وبسایتهایی که در این بستر فعالند و محتوای با کیفیتی ارائه میدهند انتخاب اول است. درک این موضوع یکی از مهمترین نقاط عطف مفهوم بازاریابی املاک از طریق دیجیتال مارکتینگ است.
در عین حال هزینه اندکی که در دیجیتال مارکتینگ مسکن میپردازید به هیچ عنوان قابل قیاس با روشهای بازاریابی سنتی مانند پخش تراکتها، نصب بنرهای شهری، اهدا کالاهای تبلیغاتی و …. نیست. استراتژیهای بازاریابی املاک از طریق دیجیتال مارکتینگ براحتی قابل ردیابی هستند و نتایج آماری آن را می توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
آنچه برای شما به عنوان یک آژانس املاک و مستغلات اهمیت خواهد داشت، رقابت در این بازار است اما با خلق ارزشها(اعتماد) و هرچیزی که نام شما را به برندی معتبر و نام آشنا بدل کند. این امر به برنامهریزی دقیق و استراتژیک نیاز دارد. به نظر میرسد با توجه به حضور جمعیت کثیر در بستر اینترنت حالا باید به کمک دیجیتال مارکتینگ املاک، نگاهی متفاوت به بازار ملک داشت.
یک نکته مهم و یک تعریف شفاف
معین کردن اهداف
در اولین قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ مسکن و مستغلات بهتر است اهداف خود و مجموعهتان را مورد ارزیابی قرار دهید. بازار املاک و مستغلات بیش از اصناف دیگر رقابتی است. پس باید بدانید قرار است به چه سمتی حرکت کنید و در چه زمانی چه نتایجی را حاصل کنید. این سه سوال را فراموش نکنید:
- الان کسب و کار شما در چه وضعیتی است؟
- در عرصه املاک به کجا می خواهید بروید یا برسی؟
- چگونه و چطور ممکن خواهد بود؟
بازاریابی یا مارکتینگ املاک چیست؟
بیراه نیست که بازاریابی املاک را هم جز مفاهیم چتری(اصطلاح جامعالشمول) محسوب کنیم. در سادهترین تعریف بازریابی، باید به یک جور مطالعه و مدیریت روابط در تبادلات اشاره کنیم. بازاریابی املاک نیز فرایندی است که در آن مشاورین یا ایجنتهای املاک یا پلتفرمهای فعال این حوزه، مشتریان را درگیر خدمات یا فایلها میکنند، با مشتری ارتباط قوی برقرار میکنند و برای مشتری با هدف سرمایهگذاری مطلوب یا رفع نیاز اولیه(مسکن) ارزش خلق میکنند. کمااینکه در ازای آن از مشتری پاداش دریافت میکنند.
بازاریابی املاک به وسیله دیجیتال مارکتینگ
۱. تاثیر بازاریابی محتوایی در استراتژی فروش املاک
در عصر بازاریابی دیجیتال که مردم میتوانند به راحتی و با یک سرچ ساده به صدها وبسایت و آژانس ملکی دست پیدا کنند، بی شک یکی از حیاتیترین اقدامات برای موفقیت در حوزه بازاریابی ملک و مستغلات، بازاریابی محتوایی است.
امروزه مهمترین عامل برای موفقیت در بازار رقابتی مسکن تامین ارزش و جلب اعتماد مشتری است. به این نکته فکر کنید که مشتری املاک قرار نیست یک مانتو، کتانی و یا یک کامپیوتر شخصی از شما بخرد. سرمایهگذاری در بازار و تجارت شما بسیار هزینهبر و ریسکپذیر است. پس باید فکری برای اعتمادسازی پیش از معامله کنید.
محتوا روابط را میسازد. روابط براساس اعتماد ساخته شدهاند. اعتماد منجر به درآمد می شود.
یکی از مهمترین مزایای بازاریابی محتوایی تبدیل کردن شما به یک چهره شاخص و شناخته شده در صنعت معاملات مسکن و مستغلات است. همه مردم برای تصمیمگیری در مورد خرید خانه برنامهریزی کرده و در مورد آن دقیق فکر میکنند. پس نمیتوانید با یک تبلیغ ساده چند خطی آنها را وادار کنید تا برای انتخاب خانه مورد علاقهشان با شما تماس بگیرند و یا به دفتر شما سر بزنند.
بازاریابی محتوایی از طریق بخش بلاگ وبسایت، تولید و انتشار پست در شبکههای اجتماعی، انتشار و تولید شعارهای تبلیغاتی، تهیه عکس و ویدئو مناسب الگویی ویژه برای فروش ملک و توسعه بازاریابی املاک به وسیله دیجیتال مارکتینگ محسوب میگردد. این اقدام شما را به فروشندهای معتبر در حوزه املاک بدل خواهد کرد.
از طریق نوشتن و تولید محتوا در مورد بازار مسکن و ملک، مطالب آموزشی مرتبط با این حوزه، نگاه به مسائل اقتصادی و آماری تاثیرگذار بر روند خرید و فروش املاک و … میتوانید خریداران احتمالی خانه را از آن خود کنید.
بیشتر اوقات این مخاطبان را مدتها پیش و از طریق بازاریابی محتوایی به دست آوردهاید، حتی قبل از آن که فکر خرید یا فروش خانه را در سر داشته باشند. از موضوعاتی برای نوشتن مقالاتتان استفاده کنید که تخصص و توانمندی شما را در این صنعت به نمایش بگذارد.
۲. سئو (SEO) وبسایت فروش املاک
اگر از بازاریابان حرفهای سوال کنید، ۶۱ درصد از آنها سئو کردن سایت را مهمترین گام در فرآیند دیجیتال مارکتینگ میدانند. پاسخ بسیار ساده است. اولین اقدامی که یک فرد برای تحقیق، جستجو و آگاهی از قیمت ملک برای فروش، خرید و اجاره یک آپارتمان یا بررسی محلات و مناطق انجام میدهد سرچ در گوگل است.
اینترنت اصلیترین بستر رقابتی بین شما و رقیبانتان است. برای همین باید توجه ویژهای را به آن معطوف کنید. صفحه نتایج موتورهای جستجو تعیین میکند که چه کسی در این بازی برنده باشد و در سکوی اول بایستد. بدیهی است اگر از سکوی یک و دو و نهایتا سه افول کنید تقریبا شانس ورود کاربر و مشتری احتمالی به سایتتان را از دست داده یا به شدت کم خواهد شد!
فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO باعث میشود آگهیهای مربوط به املاکی که منتشر کردهاید بهتر دیده شوند. seo همواره یکی از مهمترین اقدامات برای فروش ملک و توسعه بازاریابی املاک به وسیله دیجیتال مارکتینگ بوده و باید بدانید که این الگو یک روش مداوم است. مطمئنا به عنوان یک فروشنده ملک و زمین هر روز مواردی از این دست را جهت انتشار خواهید داشت که باید برای کسب رتبه و نمایش بهتر آنها در گوگل تلاش کنید.
کلارک بوید دیجیتال Marketing Consultant: سئو را پاسخ مناسب به سوال کاربران میداند و معتقد است شرکتهایی که بهترین و سریعترین پاسخ را به سوالات مخاطبان ارائه میکنند همواره موفق هستند.
وبسایت فروش املاک خود را به یک سئوکار متخصص و ترجیحا آشنا به شهر و منطقه کسب و کار خود بسپارید. بهینه کردن محتواها و مقالات مربوط به صفحه بلاگ وبسایت شما از دیگر مواردی است که سبب دیده شدن و شناخت برند شما به عنوان کارشناسی معتبر در حوزه خرید و فروش آپارتمان و سایر مستغلات خواهد بود.
یکی دیگر از موارد مهم در سئو سایت، تحقیق در مورد کلید واژههای مناسب است. شما باید به کمک یک سئوکار حرفهای متوجه شوید که مخاطب شما برای خرید، اجاره و یا فروش ملک در حوزه منطقهای شما در جستجوی چیست؟ از آنجا که مخاطبان این تجارت، گاهی افراد محلی و خاصتری هستند، هدفگیری و انتخاب این کلمات باید با تحقیق صحیح صورت بگیرد.
برای وبسایت املاک و مستغلات خود با این چند کار ساده شروع کنید:
- مقالاتی با کیفیت و محتوای مناسب و با کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کارتان را منتشر کنید.
- از اینکه وبسایت شما صفحات غیرقابل دسترس و لینکهای شکسته نداته باشد مطمئن شوید.
- میان شبکههای اجتماعی کسب و کارتان و وبسایت ارتباط برقرار کنید. از طریق این شبکهها میتوانید ترافیک و بازدید وبسایت را بالا ببرید.
- اطمینان پیدا کنید وبسایت شما از طریق گوشیهای همراه نیز قابل مشاهده و مناسب است. باید بدانید بیشترین میزان ترافیک از سایتها از طریق موبایلها صورت میگیرد. پس نباید این حجم عظیم مخاطب را از دست بدهید.
- به سرعت بارگذاری سایت توجه کنید. اگر این زمان طولانی شود ممکن است مخاطب از بازدید صفحات شما منصرف شود و به دنبال آن نرخ پرش بالایی داشته باشید.
با توسعه دیجیتال مارکتینگ مسکن، نقش اثربخش فرآیندهای دیجیتال در معاملات املاک و مستغلات طی چند سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. پیشتر در صنعت املاک فقط از تبلیغات چاپی یا محیطی(آفلاین) به عنوان شکل اصلی بازاریابی استفاده میشد. اما خریدار امروز نیاز فوری برای دستیابی به فایل با جزییات دقیق از گزینه خرید و فروش دارد. اطلاعات پیش فرض موثر که مشتری یا جستجوگر را برای مذاکره و حضور فیزیکی یه به نوعی اولین گام ترغیب کند.
مطالعه اخیر انجمن ملی ملک نشان میدهد ۹۴ درصد از خریداران خانه هنگام تصمیمگیری از اینترنت استفاده میکنند. این یعنی بهترین راه برای دسترسی به خریداران مسکن اینترنت است. PPC یا تبلیغات به ازای هر کلیک به خودی خود عاملی نیست که شما بتوانید معامله زمین یا آپارتمانی را به سرانجام برسانید. اما از این طریق میتوانید فراخوانی موثر برای جستجوگر تصادفی ایجاد کنید تا به بازدید از سایت، فایل و شناخت شما راغب شود.
تبلیغات PPC مخفف Pay Per Click به معنای پرداخت هزینه به ازای هر کلیک است؛ به همین دلیل در ایران به نام” تبلیغات کلیکی” نیز شناخته میشود. در این نوع تبلیغات، آگهی سایت شما بر روی موتورهای جستجو و سایت های پر بازدید ارائه میشود و با هر کلیک بر روی آگهی، فرد کلیککننده به سایت شما هدایت میشود. هزینه تبلیغات، تنها به ازای هر کلیک محاسبه میشود!
این بازدید بسیار اهمیت دارد. شما میتوانید اطلاعات تماس مخاطبی که از طریق تبلیغات کلیکی وارد سایت شما شده را کسب کنید و از این فرمها در مراحل بعدی فرآیند دیجیتال مارکتینگ خود و به طبع برای فروش و معرفی واحدهای احتمالی استفاده کنید.
طیفی از خریداران ملک و مستغلات معمولا در طی مراحل خرید سه مرحله اساسی را پشت سر میگذرانند: اول به عنوان جستجوگر شروع به جمع آوری اطلاعات در خصوص ملک با مشخصات موردنظرشان میکنند. انها به بررسی سایتهای بزرگ املاک میپردازند. در مرحله بعد خریدار احتمالی دست به مقایسه از بین دادههای دریافتی خود میزند.
معمولا خریدار زمین و خانه به سمت وبسایتها و مشاور املاکهایی متمرکز میشود که محلی بوده و در منطقه آنها قرار گرفتهاند. ممکن است وبسایتهای مرجعی در زمینه خرید و فروش و اجاره مسکن وجود داشته باشد که روزانه با چند صد آگهی به روز میشوند. اما این وبسایتها نمیتوانند وارد جزییات دقیقتری شوند. اطلاعاتی شفاف مربوط به محلهها و مناطق، تجزیه و تحلیل بازار منطقهای و دیگر موارد.
مرحله آخر مرحلهای است که احتمالا این بازدیدکنندهها پتانسیل بالایی برای تماس و برقراری ارتباط با شما خواهند داشت. آن هم در صورتی که بتوانید محرک احساسی نهایی را برای او ایجاد کنید. با یک بنر یا پوستر مناسب و قرار دادن آن در یک سایت مرتبط با این حوزه، یک شعار تبلیغاتی با انتخاب فونت و رنگ صحیح و … .
به دلیل حجم زیاد مقاله و جلوگیری از خستگی شما عزیزان ، این مقاله را در دو قسمت برای شما اماده کرده ایم.قسمت دوم مقاله در سایت خیاوی در انتظار شماست.