اگر یک بازاریاب متخصص در زمینه ملک و زمین باشید این نکته را به خوبی میدانید که این نام و برند شماست که میفروشد. به جرات میتوان گفت، راهی بهتر و مطلوبتر از شبکههای اجتماعی برای معرفی نام و تجارت خود ندارید. از طریق ایجاد صفحات در شبکههای اجتماعی نه تنها میتوانید با ساکنین شهر و منطقهای که در آن به خرید و فروش آپارتمان و زمین مشغولید در تعامل باشید، بلکه از این طریق پلی برای آشنایی با مشتری احتمالی که قرار است در شهر شما در حوزه املاک و مستغلات سرمایهگذاری کند آشنا میشوید.
اینستاگرام، توییتر و لینکدین به ترتیب کانالهای انتقالی مناسب و مهمی در استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ مسکن به شمار میروند. در اولین قدم شروع کنید به تولید محتوا و نوشتن یادداشتهای کوتاه در مورد فایلهای ملکی، مسائل حقوقی حوزه املاک، طریقه صحیح نوشتن مبایعهنامه و قراردادهای ملکی، مدارک مورد نیاز، انواع و اقسام سندهای ملکی، اصطلاحاتی که باید در هنگام معاملات خرید و فروش یا اجاره ملک مسکونی و تجاری.
از این طریق هم مخاطبان خود را آموزش دادهاید و هم تبدیل خواهید شد به منبعی مرجع و قابل اعتماد برای پاسخ به برخی پرسشهای جستجوگران، آنها که شاید مشتریان بالقوه باشند. در مرحله بعد باید سعی کنید تا از طریق این شبکهها با مخاطبان ارتباط مستقیم برقرار کنید.
ممکن است شخصی در مورد اجارهنامه خود دچار مشکلات حقوقی شده باشد و آن را در زیر یکی از پستهای شما طرح کند. حتما به سوال او پاسخ دهید. حتی اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، تحقیق کنید و تا جایی که میتوانید راهنماییش کنید. به احتمال قریب به یقین این مخاطب برای معاملات بعدی خود شما و مشاور املاکتان را به خاطر خواهد سپرد.
باید بدانید که از این طریق شما به جامعه بزرگتری نیز خدمت کردهاید و صرفا به فکر منفعت خود نبودهاید. ارتقای سطح دانش جامعه مشتریان یا متقاضیان، باعث خلق ارزش میگردد. این موضوع منجر به اعتماد و ارتقای تعاملات خواهد شد. توسعه بازاریابی املاک به وسیله دیجیتال مارکتینگ متضمن حضور حساب شده در شبکههاست.
تولید محتوای ویدئویی از ساختمانی که برای فروش سپرده شده است، فیلم کوتاه آموزشی از قوانین مربوط به شارژ ساختمان و مجتمعهای مسکونی، معرفی یک دقیقهای کارکنان و کارشناسان فروش آژانس و … همه و همه دیده شده و در بهبود برندینگ شما موثر خواهند بود.
از تمامی موردهای خرید و فروش یا اجاره اپارتمان، خانه ویلایی، زمین و واحدهای تجاری عکس و فیلم تهیه کنید و به همراه مشخصات در صفحه اجتماعی خود منتشر کنید. حتما دقت کنید که باید بتوانید از الگو ها نامتعارف اما استاندارد و جذاب برای جلب توجه استفاده کنید. از این طریق شما یک کاتالوگ فروش دیجیتال تهیه کردهاید که بازدید کنندههای زیادی خواهد داشت. بدون آنکه هزینه هنگفتی را رقم بزند.
۵. کانالهای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ
بازاریابی دهان به دهان دیگر فقط به ملاقات و گفتگوی حضوری افراد با یکدیگر محدود نمیشود. رسانههای اجتماعی بزرگترین و تاثیرگذارترین نقش را در این حوزه ایفا میکنند. این روش یکی از مهمترین اقدامات برای فروش ملک و توسعه بازاریابی املاک به وسیله دیجیتال مارکتینگ است.
افراد مشهور و صفحات پربازدید معتبر یا به نوعی همان اینفلوئنسرها می توانند تاثیر بسزایی در معرفی تجارت شما داشته باشند. اما برای بازاریابی و برندسازی در حوزه املاک باید از کدامیک از آنها استفاده کرد؟ اینفلوئنسرهای مشهور که در حوزه وسیعی از مخاطبان کار میکنند و یا اینفلوئنسرهای تاثیرگذار با جایگاه ویژه که در حوزه کوچکتری از مخاطبین فعالیت دارند؟
باید بگوییم هردوی این گروه میتوانند برای شما موثر باشند. فقط کافی است در هر زمان مخاطب هدف خود را بشناسید. بر اساس پروژه یا فایلهای ملکی خود استراتژی تدوین کنید. اینکه تبلیغ کننده چه باید بگوید؟ برای چه طیفی از مشتریان؟ آیا بیشتر باید بر روی خانم اثر داشته باشد؟ دیگر دوران تبلیغهای کیلویی به سر آمده است. هر کانال تبلیغاتی را باید بتوان دقیق بررسی کرد.
اگر به دنبال چیدن استراتژی برای فروش واحدهای یک مجتمع آپارتمانی هستید، باید کدام اینفلوئنسر یا صفحه اجتماعی را انتخاب کنید؟ کدامشان به شخصیت برند شما نزدیکتر هستند؟ بهترین تاثیرگذاری را افرادی خواهند داشت که بیشترین ارتباط را با کمپین شما برقرار کنند.
در بازاریابی املاک و مستغلات باید به این نکته توجه کنید که افراد متخصص در حوزه ملک یا کارشناسان اقتصادی سرمایهگذاری در این حوزه میتوانند بسیار موثر عمل کنند. به طور مثال می توانید با افراد متخصص در حوزههای مرتبط که ممکن است حوزه محدودتری از مخاطبین را نیز داشته باشند بخواهید تا در یک لایو مشترک با شما و یا گذاشتن ویدئویی در صفحه خود به تحلیل مسائل و آمار معاملات سال گذشته و مقایسه با سال جدید بپردازد. تاثیر شگرف آن را خواهید دید!
۶. ارتباط با مشتریان ملکی را مدیریت کنید(CRM)
نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری از اصلیترین ابزارها برای مدیریت یک مشاور املاک و مستغلات به شمار میرود. زیرا سبب رشد فرصتها، به حداقل رساندن خطرها و نارضایتیها و در نهایت حداکثر شدن درآمد خواهد شد.
فناوری CRM یک سیستم سازمان یافته است که برای شما به عنوان property marketer و فروشنده مسکن میتواند راهنمای تجارت مناسبی باشد. دادههای مشتری در آن ذخیره میشود که این اطلاعات باید حاوی جزئیات از مشتریان شما باشد.
شما از طریق این سیستم میتوانید قراردادها و معاملات خود را نیز مدیریت کنید و بهرهوری آن را بهبود دهید. به طور کل موفقیت و سودآوری در بازار مسکن و مستغلات نیازمند روابط مستمر و مناسب با مشتریان است. و این تنها در صورتی محقق خواهد شد که شما به یک سیستم یکپارچه مدیریت مشتری دسترسی داشته باشید.
از طریق نرم افزار CRM دادههای مربوط به اطلاعات شخصی و معاملات مشتریان را ذخیره و نگه داری کنید. بدیهی است وقتی در حوزه بزرگی از معاملات مسکن قرار بگیرید ثبت و نگهداشت همه اطلاعات به هیچ روش دیگری منطقی نخواهد بود. ثبت این اطلاعات از همان ابتدا، یک فایل کامل و سازماندهی شده برای رشد در اختیارتان قرار خواهد داد.
اعتماد از مهمترین عوامل در رشد بازاریابی شما در حوزه املاک است. هنگامی که همه اطلاعات مربوط به مشتری و معاملات را به طور یکپارچه داشته باشید، همیشه آماده پاسخگویی مناسب به سوالات مشتری خواهید بود.
غیر از آن میتوانید بخشی را به عنوان مخاطب هدف طراحی کنید. از کاربرانی که در شبکههای اجتماعی و یا وبسایت به تجارتتان علاقه نشان میدهند و مشارکت دارند لیستی تهیه کنید و در آینده برای تبدیل آنها به مشتری واقعی استفاده کنید.
فراموش نکنید که شما همواره باید روابط پایدار با مشتریان خود ایجاد کنید. با جمعاوری دادهها میتوانید موضوعات مورد علاقه و عمومی مخاطب یا اخبار را در اختیار او قرار دهید. غیر از آن شما میتوانید با برگزاری مسابقات، ارسال کارتهای تبریک و مناسبتی برای مشتریان اقداماتی کوچک اما تاثیرگذار انجام دهید.
با این کار مخاطب خود را به مشتری وفادار و متعصب به نام تجاری و مججموعه خودتان تبدیل خواهید کرد. CRM یک بستر مناسب برای دستهبندی نیز فراهم خواهد کرد. میتوانید مشتریان را به مناطق مختلف خرید، یا املاک را در دستههای تجاری و مسکونی، و یا مشتریان خرید و فروش و یا اجاره نیز تقسیم بندی کنید. البته شاید برای شروع استفاده از گوگل شیت کفایت کند اما حتما برای توسعه آن برنامهای لازم است.
۷. هدف قرار دادن مشتری بالقوه ملک
توسعه بازاریابی ملک به وسیله دیجیتال مارکتینگ با روش ریتارگتینگ (Retargeting)؛ هنگامی که مخاطب با نام و برند شما و نوع فعالیتتان در حوزه مسکن آشنایی پیدا کرده است، ۷۰ درصد شانس بالاتر برای آنکه مشتری بالفعل شما شود وجود خواهد داشت.
بهتر است لیست کاملی از مشتریانی داشته باشید که قبلا به دفتر مشاور املاک شما مراجعه کردهاند و یا با کارشناسان فروش شما از طریق تلفن و یا وبسایت در تماس بودهاند. در این صورت به راحتی میتوانید تبلیغات خاص و مرتبط را به مخاطب قبلی ارائه دهید و شانس تبدیل شدن آنها به مشتری را حداکثر کنید.
ختم کلام
تبدیل شدن به یک آژانس موفق و قدرتمند در زمینه فروش اپارتمان،ویلا،زمین و … به استراتژی، وقت و تعهد کافی نیاز دارد. وقتی چشم انتظار رشد فروش خود هستید یا اگر می خواهید تاثیر شگرفی بر روی بازار حوزه خود بگذارید باید پیشتاز باشید و باید ارزش خلق کنید؛ پس باید تصمیمات درست و به موقع بگیرید.
صنعت املاک و مستغلات به طور مداوم در حال تغییر است. سرمایهگذاران و نمایندگان این حوزه برای پیشی گرفتن در این رقابت باید اطلاعات خود و استراتژیهای خود را مدام به روز رسانی کنند. اگر از آخرین روشهای بازاریابی مطلع نباشید تنها کاری که خواهید کرد اتلاف وقت و انرژی در این حوزه است.
با پیشرفت و بکارگیری خلاقانه متدهای دیجیتال مارکتینگ مسکن به زودی رقبای جدید جایگاه شما را خواهند گرفت و از دور رقابت به سادگی خارج خواهید شد. استراتزی و برنامه marketing مناسب خود را پیدا کنید و به صورت یکپارچه در فضای دیجیتال ظاهر شوید.
فروش ملک و توسعه بازاریابی املاک از طریق دیجیتال مارکتینگ را به طور جدی پیگیری کنید. از فکر کردن خارج از چارچوبهای سنتی نترسید و همیشه به دنبال راهکارهای جدید برای بهبود کسب و کار خود و کارایی آن باشید.
در پایان، شما می توانید برای مطالعه مطالب مرتبط با این حوزه به مجله انلاین خیاوی مراجعه کنید.