ایده های اثربخش برای بازاریابی املاک و مستغلات (قسمت1)
بازاریابی املاک و مستغلات چند سالی است که دچار تحولات گستردهای شده است. اما آنچه بیش از پیش اهمیت یافته درک صحیح و به موقع از تغییرات در بحث عرضه و تقاضا و شیوههای ارائه خدمات ملکی است. افزایش فعالیت در بازار پر سود معاملات ملکی و به تبع بازار رقابتی این حوزه که در دوران پاندمی کرونا بیشتر نیز شده، بسیاری از آژانسها، مجموعهها و موسسات فعال در حوزه املاک را بر آن داشته تا ایدههای خلاقانه و اثربخش برای فروش ملک را به کار گرفته و از استراتژیهای بازاریابی املاک بهره ببرند.
آمارها نشان میدهد که حدود ۹۳ درصد مردم از اینترنت موبایل (mobile data) و حدود ۱۲ درصد از اینترنت ثابت خانگی(wifi) استفاده میکنند. با توجه به توسعه فناوری و رشد نفوذ اینترنت در میان کاربران ایرانی و فعالیت پلتفرمهای قدرتمند در حوزه معرفی فایلهای ملکی، جریان جستجو و تحقیق برای فروش یا خرید اپارتمان و ویلا وارد فاز جدیدی شده است که به هیچ عنوان نمیتوان آن را نادیده گرفت یا در مقابل آن مقاومت کرد.
اینجاست که مفهوم خلق ارزش، ارائه اطلاعات کاربردی و به کارگیری ایدههای موثر می تواند مثمر ثمر واقع شود. به واسطه بازاریابی املاک میتوان با تلفیق روشهای سنتی و مدرن، نقشه راهی اثربخش برای مشاورین املاک طراحی کرد. آنچه که در این مقاله از بانک املاک خیاوی به آن خواهیم پرداخت ترکیبی از چند ایده اثربخش برای بازاریابی املاک و مستغلات در سال1400 هست که در دو قسمت برای شما عزیزان نوشته ایم.
۱. رهبر بازار املاک در شهر خود باشید
ضروری است که از متغیرهای مهم برای شناسایی بازار املاک منطقه خود آگاه باشید. این متغیرها عبارتند از: اول حجم بازار، دوم سهم بازار و سوم روند افزایش و یا کاهش بازار ملک. حتما باید از این دادههای آماری بسیار مهم اطلاع کسب کنید. رقبای دسته اول یا رقبای همسان را شناسایی کنید.
آنهایی که مشتریان در نبود شما جهت خرید و فروش آپارتمان یا ویلا می توانند به آنها مراجعه کنند. و آنچه سبب میشود تا برنده میدان رقابت باشید، خدمات متمایز شماست که میتواند گوی رقابت را از آنها بگیرد. باید از خود و تیمتان بپرسید چگونه میتوانید ارزش خلق کنید؟ چگونه باید اعتماد ایجاد کنید؟ اولینها و بهترینها چگونه خلق میشوند؟
«رهبر بازار شرکتی است که بیشترین سهم بازار را در صنعت دارد. اغلب میتواند از تسلط خود برای تأثیرگذاری بر منظر رقابتی و جهت گیری بازار استفاده کند.
یک رهبر بازار به طور معمول از بیشترین سهم بازار یا بیشترین درصد از کل فروش در یک بازار معین برخوردار است. این ممکن است با توجه به سایر معیارها، از جمله وفاداری به برند، ارزش درک شده، قیمت، هزینههای تبلیغاتی و سود از رقبای خود پیشی بگیرد.»
مشارکت و تعامل با کاربرانتان بسیار مهم است. بنابراین از طریق مسابقات، نظرسنجیها، پرسش و پاسخ در استوریهای اینستاگرام آن را تقویت کنید. خلاقانه رفتار کنید. جریان درک و دریافت محتوا برای کاربرانتان را تا حد ممکن آسان کنید.
هرچه افراد با شما، مطالب و موضوعاتتان بیشتر درگیر شوند، بهتر و بیشتر شما را به یاد خواهند آورد. صرفا به پست آگهیهای ملکی اکتفا نکنید! به فکر محتوای با کیفیت و آنچه به سوالات کاربران پاسخ دهد، باشید. الگوریتمهای اینستاگرام را نادیده نگیرید. از این طریق می توانید کاربران تصادفی را وارد چرخه اشتراک و تعامل خود کنید.
۳. تقویت مهارت تحلیل، رکن اساسی در بازاریابی املاک
باید قبول کنیم که تجزیه و تحلیل حرفهای درباره سرمایهگذاری ملکی در بهترین حالت با در نظر گرفتن متغیرهای اثرگذار و در عادیترین حالت آن، ارزش گذاری دقیق خانههاست که یکی از مهمترین مهارتهای مشاور یا کارشناس آژانسهای املاک و مستغلات است.
سرنخ های اطلاعاتی مهم را به دست آورید. دادههای آماری خودتان را به روز کنید. کافی است سری به نمودارهای مقایسهای مرکز دادههای آماری ایران یا دادهها و گزارش آماری بانک مرکزی بیاندازید. حتما روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اخبار مهم اقتصادی و یا رویدادهای مهم محلی را پیگیری کنید.
چرا خریداران املاک یا فروشندگان مستغلات باید شما را انتخاب کنند؟ مزیت رقابتی شما چیست؟ آن را در بازاریابی و نام تجاری یا برند خود منعکس کنید. پاسخ به این سوال مهم می تواند جریان اثربخش بازاریابی املاک را جدیتر کند.
نباید فراموش کنیم که در بحث برندینگ مخصوصا حوزه املاک و مستغلات، مهمترین نکته تصویر و احساسی است که شما در ذهن مخاطبانتان ایجاد میکنید. و این مهم جز با خلق ارزشها و ایده آلهایی که روح رقبای شما هم از آنها آگاه نیست، ممکن نخواهد بود.
مشتریهایتان را شگفت زده کنید تا ببیند چطور برنده بازار املاک خواهید بود. حتما وقت بگذارید و واقعاً فکر کنید که چرا شما یک آژانس املاک شدید؟ ماموریت شما چیست؟ صرفا دریافت کمیسیون؟ یا کمک به مردم و زمینهسازی سرمایهگذاری صحیح در راستای مسئولیت اجتماعی؟
حتما در پلتفرمهای مهم حوزه املاک در ایران مثل دیوار و شیپور اکانت بسازید. از سایر شبکههای اجتماعی غافل نباشید. داشتن اکانت کاری در شبکههای اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و پینترست میتواند شما را در رسیدن به اهداف تجاریتان کمک کند. برای طراحی پوستر یا پستهای خود در این شبکهها میتوانید از وبسایتهایی مانند canva کمک بگیرید.
برای این کار به گرافیست ماهر نیازی ندارید. فراموش نکنید که دیجیتال مارکتینگ میتواند یکی از قدرتمندترین استراتژی های بازاریابی ملکی شما باشد.
۶. برگزاری رویدادهای خلاقانه و تاثیرگذار
این رویدادها در راستای مسؤلیت اجتماعی میتواند تاثیر شگرفی بر روی کسب و کار شما داشته باشد. این موضوع بیانگر نوعی همبستگی و تعلق اجتماعی است. لازم است هنرمندان شهر خود را بشناسید.
اطلاعات روزهای مهم و رویدادهای تاریخی شهر خود یا مثلا باشگاه فوتبالی که غرور و امید بسیاری از مردم شهر به آن گره خورده، را بدانید. به فکر مناسبتهای مهم و حضور در آنها باشید. نامی از شما باید آنجا باشد. در قلب و ذهن مردم نفوذ کنید. به یاد داشته باشد: مردم بین حضور واقعی و نمایشی از حضور تفاوت قائل میشوند!
باید باور کنیم که جستجوگران املاک فارغ از نیاز به دانستن اطلاعات عمومی مانند تعداد اتاق خواب، مساحت خانه و امکانات آن به دنبال ارتباطی ملموستر با آگهی ملک مورد نظر و تطبیق آن با معیارهای روانی یا عاطفی خود میگردند. باید به ابهامات پاسخ دهید و احساس خوبی را ایجاد کنید. شرح دهید با این انتخاب چه سبکی از زندگیای را میتوانند داشته باشند؟ محله یا منطقه ملک مورد مباحثه چه ویژگیهایی دارد؟
فرهنگ و جایگاه اجتماعی ساکنین محله، تاریخ منطقه و بسیاری از آیتمهای موثر دیگر را در معرفی خود بگنجانید. فیلم ها توجه مردم را به خود جلب می کنند و در انتقال احساسات بسیار اثرگذارند، به ویژه فیلمهای کوتاه که به خوبی در شبکه های اجتماعی نمایش داده میشوند.
«واژه سبک زندگی یا سبک روزانه life style میتواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهتگیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند.سبک زندگی به معنای شیوهٔ زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است .سبک زندگی را فرهنگ آکسفورد، «راههای گوناگون زندگی فرد یا گروه» میداند.
۸. وبسایت؛ هم شناسنامه شماست و هم سند بصری برند
همانطور که در بالا اشاره کردیم حدود ۹۳ درصد از مردم از اینترنت موبایل و حدود ۱۲ درصد از اینترنت ثابت خانگی استفاده میکنند و ضمنا طی سالهای اخیر رفتار خریداران محصول و یا دریافت کنندگان خدمات کاملا تغییر کرده است. حالا هر کسی در کسری از ثانیه میتواند نام شما یا آنچه که میخواهد را به راحتی جستجو کند.
در بحث بازاریابی املاک تاکید برای داشتن وبسایت به معنی افزایش ظرفیت اعتبار شماست. یک رابط بصری و اطلاعاتی تاثیر گذار که میتواند احساسات(حس اعتماد) مشتری شما را تحت تاثیر قرار دهد. وبسایت، کانال بازاریابی ملکی مخصوصی را برای شما ایجاد میکند. همچنین امکان جمعاوری اطلاعات جستجوگران نیز برای شما فراهم خواهد شد.
در ادامه با عنوان همین مقاله قسمت دو با شما خواهیم بود.