نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات
نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات
نیاز به ارتباط با مصرف کنندگان و نشان دادن ارزش یک برند یا نام تجاری، بیش از هر زمان دیگری مهم به نظر میرسد. برای موسسات، مشاورین و بنگاههای بزرگِ فروش املاک و مستغلات که در یک بازار تماما رقابتی مشغول به فعالیت هستند، بازاریابی محتوایی یکی از کلیدیترین مسائل برای کسب موفقیت است.
در این مقاله از بانک املاک مشکین شهر مهمترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات را باهم مرور خواهیم کرد. مزایای بازاریابی محتوایی در حوزه املاک طی سالهای اخیر بیش از قبل مسجل شده است. شما با نوشتن و انتشار محتوای مناسب برای مشتری هدف، در واقع برای رفع مشکلات مخاطب راه حل ارائه میدهید. از این طریق میتوانید با راهنمایی هدفمند به اعتمادسازی مشتری کمک کنید.
همچنین بازاریابی محتوایی مستقیما میتواند باعث افزایش آگاهی از برند (شناخته شدن نام تجاریتان) شده و تبعا کسب و کار شما در حوزه خرید و فروش ویلا و سایر مستغلات تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد. اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی، انتشار مقالات در بلاگ وبسایت و هدایت مخاطبین از طریق راهکارهای سئو همگی باعث افزایش ترافیک و آشنایی بیشتر مخاطب با تجارت و به نوعی فرصتهای سرمایهگذاری ملکی خواهد شد.
۱. داشتن وبسایت و شناخت پلتفرمها
ارائه و معرفی خود به عنوان یک شرکت خرید و فروش املاک توسط یک وبسایت حرفهای بسیار مهم است. طراحی سایت خود را به افراد باتجربه بسپارید. توصیه ما به شما این است که از شلوغی و هرج و مرج در سایت دوری کنید. یک طراحی مدرن و تمیز و در عین حال کاربردی حس خوبی را به کاربر القا خواهد کرد. به مشتری هدف امکان جستجو براساس فیلدهای مختلف را از طریق وبسایت ارائه دهید. ممکن است همه مشتریان احتمالی شما مربوط به منطقه و شهر شما نباشند.
تقاضای خرید و فروش یا اجاره آپارتمان و ویلا میتواند توسط مخاطبی از شهری دیگر باشد که قصد سرمایهگذاری در حوزه تجارت شما را دارد. مقالات این وبسایت میتوانند جهت انتخاب شهر شما به عنوان مقصد سرمایهگذاری ملکی بسیار موثر عمل کنند. به این ترتیب هم به مسئولیت اجتماعی در قبال شهر خود عمل کردهاید و هم با چرخش اقتصاد شهر به درآمد و سود بیشتر برای کسب و کارتان دست یافتهاید.
ضمنا فراموش نکنید که پلتفرمهای که در این حوزه فعال هستند، مثل دیوار و شیپور، به خوبی آنها را رصد بکنید. تلاش کنید از رفتار کاربران و رقبا اطلاعات بدست بیاورید و سعی کنید اطلاعات توضیحات اختصاصی ارائه کنید.
برای مطالب خود برنامهریزی کنید. بدون برنامه کیفیت محتوا حفظ نخواهد شد. ایجاد یک تقویم سرمقالهای و به اشتراک گذاشتن آن با تیم کانتنت از مهمترین اقدامهاست. یا اینکه از محتوانویسان تیم مارکتینگ خود بخواهید تا باتوجه به چشمانداز و هدف شما این تقویم سرمقالهای را آماده و با شما برای تجزیه و تحلیل بیشتر به اشتراک بگذارند. در این خصوص حتما جلسه بگذارید.
ایدههای محتوایی خود را با توجه به شرایط فعلی سرمایهگذاری در حوزه مسکن، نگرش مردم به بازار ملک، نیاز طبقات مختلف جامعه برای خانه دار شدن و… در نظر بگیرید و در هر دوره مثلا یک ماهه آنها را گسترش دهید. برای نوشتن ضربالاجل تعیین کنید. و از تاریخ معین شده به هیچ عنوان تعدی نکنید. این راه تنبلی را به رویتان خواهد بست.
۳. دستهبندی برای محتوای بلاگ
موثرترین راه برای معرفی شما به عنوان یک مشاور املاک معتبر به مخاطبان هدف، و ایجاد نام تجاری، از کانال تولید محتوا و بازاریابی محتوایی میگذرد. پس بهتر است برای دسترسی کاربر به مطالب خود دسته بندی روشن و واضحی برای بلاگ ارائه دهید. تا بتواند به خوبی در صفحات مختلف سایت شما بگردد و جستجو کند. در غیر این صورت ممکن است در حالی که شما مطلب مورد علاقه او را نوشته و منتشر کردهاید، سایت شما را با نارضایتی ترک کند.
بلاگ سایت املاک و مستغلات میتواند با توجه به هدفگذاری تیم بازاریابی موضوعات مختلفی را شامل شود که به دستهبندیهای مختلف آن منجر خواهد شد. باید تاکید کنیم بلاگ یا داشتن مجله برای کسب و کارتان یک ضرورت است؛ این موضوع یکی از مهمترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات است.
مسائل و مشکلات حقوقی معاملات ملکی، چگونگی عقد قراردادهای اجاره و خرید و فروش املاک تجاری و مسکونی، معرفی مناطق مناسب محلی برای سرمایهگذاری، متریال و مصالح ساختمانی و مزایا و معایب آن، روشهای دکوراسیون آپارتمانها و …. همه و همه میتواند بخش مهم و اعظم محتوای بلاگ شما را بسازند.
۴. ایجاد لیست ایمیل
از ایمیل برای تبلیغ محتوای جدید، ارائه اخبار صنعت املاک و ساخت و ساز و ارسال به روز آگهیهای ملکی مناسب استفاده کنید. برای آن که افراد لیست ایمیلتان را زیاد کنید، میتوانید در قسمتی از وبسایت دکمهای برای اشتراک گذاشتن ایمیل تعبیه کنید. بدین ترتیب شانس این را خواهید داشت که افراد بیشتری ایمیل خود را با شما به اشتراک بگذارند تا بتوانید از طریق ارسال ایمیل امکان فروش را بالا ببرید.
پس از ارسال ایمیل میتوانید نتایج آن را از طریق ابزارهای مختلف ایمیل مارکتینگ بررسی کنید. از این طریق به رفتار مشترکین و خریدار احتمالی پی خواهید برد تا در گام بعد ایمیلهای خود را در قالب دستهبندی سازماندهی شده برای خریدار مختلف ارسال کنید.
متاسفانه بسیاری از مشاورین املاک و موسسات ملکی به این موضوع باور ندارند. اما فراموش نکنید که بسیاری از مشتریان شما در سازمانها و شرکتها پشت سیستمهای خود نشستهاند. در نظر بگیرید که اگر پروژه خاص ملکی در میان باشد، چطور اطلاع رسانی خلاقانه میتواند آنها را به چالش بکشد. فقط به اینستاگرام بسنده نکنید!
۵. در شبکههای اجتماعی فعال باشید
رسانههای اجتماعی میتوانند روشی شگفتآور و موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و آشنایی با ایده محتوایی برند ما باشند. فایل و موقعیتهای خرید و فروش املاک و زمین را در توییتر، اینستاگرام و به خصوص موارد خاص را در لینکدین به اشتراک بگذارید و با طرح سوالی واکنش افراد را رصد کنید. سپس در بحث و گفتگو شرکت کنید و مزایای ملک به اشتراک گذاشته را از این طریق مطرح کنید.
بازاریابی محتوایی به شکلهای مختلف انجام میگیرد. مثلا در اینستاگرام و پینترست بهتر است محتوایتان تصویر محور باشد و در لینکدین و توییتر متن محور. حتما حضور و فعالیت را در لینکدین جدیتر بگیرید. پلتفرم لینکدین میتواند کانال توزیعی و ارتباطی موثر و توجه به این بستر، یکی از مهمترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات است.
۶.انتشار محتوای جدید به طور منظم
ایجاد محتوای تازه برای وبسایت و شبکههای اجتماعی در ایجاد اعتبار و دادن سرنخ به مخاطب هدف ضروری است. برای موفقیت در این کار باید محتوای با کیفیت بالا را در قالبها و شکلهای مختلف و از طریق چندین کانال انتشار دهید. یکی از مهمترین مسائل انتشار ترکیبی از محتوای نوشتاری و تصویری است.
میتوانید آن را از طریق مقالات بلاگ، انتشار پست در شبکههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی، تهیه فیلم، اینفوگرافیک و … انجام دهید. مهم آن است که به روز باشید تا به دست فراموشی سپرده نشوید. اگر در حوزه املاک فعالیت میکنید باید در عین خلاق بودن منظم باشید!
اول. داستان برند شما
چرا علاقمند به فروش املاک و مستغلات هستید؟ چطور در این صنعت شروع به کار کردید؟ تجربههایی که در سالهای کار داشتید چطور راهنمای شما شدند؟ چه راهی را برای رسیدن به جایگاه امروز رفتهاید؟ چه کسانی در دفتر شما کار میکنند و چه خصوصیات بارزی دارند؟
دوم. داستان مشتریان شما
مشتریان شما چه چالشهایی برای خرید یا اجاره یک خانه داشتهاند؟ شما چطور به انها کمک کردهاید؟ خود آنها چطور بر چالشهای پیش رو غلبه کردهاند؟ اینها میتواند چالشهای مخاطب و مشتریهای احتمالی بعدی باشد که برایشان امیدبخش خواهد بود. روایت داستان مشتریانتان یکی از مهمترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات است.
سوم. داستان مکانها
منطقه، شهر، تاریخ شهر را توصیف کنید. اساس تجارت در خرید و فروش املاک در رابطه با مکان ملک است. حتی افرادی که در شهر شما زندگی میکنند با شنیدن داستانِ گذشته بر آن حس خوبی خواهند داشت.
از تکرار استانداردهای اولیه ملک پرهیز کنید. به خودتان زحمت بدهید. خدمات و امکانات موجود در هر منطقه را لیست کنید. امکاناتی که هر ناحیه میتواند به خریدار یا مستاجر احتمالی ارائه دهد را بگویید. از همه مهمتر تاریخچه شهر را به اشتراک بگذارید و به آگهیهای ملکی خود لینک دهید. تاریخ یک شهر بازگوکننده فرهنگ و نوع زیست شهری آن است.
چهارم. اخبار محلی
آیا اخباری در مورد شهر یا منطقه بازار هدف شما وجود دارد که خریداران را ترغیب به خرید ملک در این منطقه نماید؟ به روز باشید و آنها را برای مخاطب هدف خود با اشتراک بگذارید. به عنوان نمونه یکی از اخبار مهم در حوزه سرمایهگذاری و خرید و فروش ملک در شهر انزلی، افزایش مناطق تحت پوشش منطقه آزاد اقتصادی تجاری انزلی بود. این موضوع خریداران و سرمایهگذاران بسیاری را برای اطلاع از قیمتها و خرید فروش ملک و مستغلات در این ناحیه تشویق کرد.
پنجم. نکاتی برای خریداران و فروشندگان
فکر کنید که اگر میخواستید ملکی را بخرید و یا بلعکس ملکی داشتید که در حال فروش آن بودید، نیاز به چه اطلاعاتی داشتید؟ برای این دو دسته از مخاطبان هدف خود نکات مهمی را تهیه و منتشر کنید.
چگونه میتوانیم برای فرآیند خرید ملک و زمین آماده شویم؟
چگونه آپارتمان خود را با ارزش بالاتر و سریعتر بفروشیم؟
اگر اولین بار است که خانهای را میفروشیم، نکاتی برای بهبود ملک چیست؟
ششم. پاسخ به سوالات مشتری
مشتریان همیشه به دنبال پاسخ سوالاتی هستند که احتمالا به وبسایت شما کشیده میشوند. پس به یک تعداد از سوالات متداول در حوزه املاک پاسخ دهید و در صورت طرح پرسش جدید از طریق کاربران، نسبت به انتشار آن و پاسخدهی تخصصی در صفحه سوالات متداول مشتریان اقدام کنید، این موضوع یکی از مهمترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات است.
هفتم. طرح پرسش کنید
نظر مشتریان را درباره یک موضوع خاص بپرسید. اگر سوال را با هدف درستی طرح و منتشر کرده باشید، بازخورد مخاطبان در این رابطه بسیار ارزشمند خواهد بود. چون میتوانید در انتخاب مطالب آینده محتوایی خود و استراتژیهای بازاریابی از آنها کمک بگیرید.
مثلا میتوانید از مشتریان بپرسید که چقدر علاقمند به سرمایهگذاری بلندمدت برای پیش خرید یک آپارتمان هستند یا ترجیح میدهند ملک آمادهای را با قیمت حتی بیشتر تهیه کنند. طرح خلاقانه سوالات چه در لینکدین و چه در اینستاگرام میتواند دادههای خوبی در اختیار شما بگذارد.
محتوای بصری و ویدیوئی
جای هیچ شک و شبهای نیست که محتوای متنی، انتشار کپشن مناسب برای توضیح مشخصات یک ملک، تنظیم مقالات حقوقی در حوزه معاملات ملکی، دکوراسیون آپارتمان، تاریخ منطقه و … همه و همه زیربنا و شالوده یک بازاریابی محتوایی موفق است.
اما باید گفت که طبق تحقیقات منتشره ۸۲ درصد کل ترافیک اینترنت را محتوای ویدیوئی شامل میشود و براساس پیشبینیها رقم آن تا سال ۲۰۲۲ چهار برابر خواهد شد. استفاده از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت یکی از مهمترین و بهترین نکات بازاریابی محتوایی برای مشاورین املاک و مستغلات است.
اول، اکانت YouTube خود را با نام برند املاک و مستغلات خود راه بیاندازید. و فیلمهای تجاری خود را در آن آپلود کنید.
دوم. فیلمهای کوتاه تور مجازی از خانههای فروشی بگذارید. این فیلمها را میتوانید در وبسایت و شبکههای اجتماعی خود منتشر کنید. از این طریق به اعتمادسازی و آشنایی با مشتری بالقوه کمک خواهید کرد.
سوم. میتوانید از محلهای خاص فیلم کوتاهی بگیرید تا در آن امکانات، خیابان بندی و نمای دیگر ساختمانها مشهود باشد. از این طریق یک چشمانداز و احساس واقعی از منطقه برای مخاطب ایجاد خواهید کرد.
چهارم. با کارمندان و نمایندگان فروش خود مصاحبه کنید. آگاهی از نحوه کار شما و آنچه به مشتریان ارائه میدهید از این طریق نشان داده میشود. البته باید دست از سوالات تکراری و مصاحبههای خشک و رسمی بردارید.
پنجم، از مشتریان خوشنود و راشی از ارائه خدمات شما و با کسب اجازه از آنها مصاحبه کنید. از آنها بخواهید احساس خود را نسبت به شرکت شما بگویند.
۴ نکته برای تولید محتوای بصری
اول، از نظرسنجیهای معتبر در حوزه سرمایهگذاری ملک یا آمارهای اخیر بانک مرکزی اینفوگرافیک بسازید و منتشر کنید. این کار نام شما را به عنوان یک متخصص در این حوزه برجسته خواهد کرد.
دوم، یک عکاس حرفهای استخدام کنید تا از فایلهای ملکی شما عکاسی کند. این کار به انتخاب دقیقتر مشتری و ترغیب او کمک خواهد کرد.
سوم، عکس کارمندانتان را منتشر کنید. عکسهای رسمی برای این کار مناسب نیستند. بهتر است از یک فردحرفهای بخواهید تا عکسهایی مناسب و سرگرمکننده تهیه کند. ایده دادن اطلاعات مختصر در مورد کارمندان و نمایندگان فروش در کنار تصاویر آنها برای اعتمادسازی و همراهی مخاطبان با شما و تیمتان عالی است.
چهارم، از اطلاعات بازار املاک شهرهای مختلف، نمودارهای رشد و سقوط قیمتها و راهنماهای سریع دسترسی به مناطق مختلف شهر و …. اسلاید بسازید و برای دسترسی آسان کاربران در وبسایت و شبکههای اجتماعی منتشر کنید.